loading...
علوم آزمایشگاهی واحد پزشکی تهران
فرزاد اسماعیلی بازدید : 597 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

 




آناتومی بازو - استخوان






     

 

استخوان بازو Humerus bone یک استخوان بلند است که در ناحیه شانه با استخوان کتف یا اسکاپولا Scapula و در آرنج با استخوان های ساعد یعنی زند بالایی (رادیوس) Radius و زند زیرین ( اولنا) Ulna مفصل میشود. این استخوان بزرگترین استخوان اندام فوقانی است و در وسط عضلات بازو قرار گرفته است

 

 

 

قسمت بالایی استخوان بازو به شکل یک برجستگی کروی است که به آن سر استخوان بازو Humeral head میگویند. در کنار سر استخوان بازو دو برجستگی به نام های توبروزیته بزرگ Greater tuberosity و توبروزیته کوچک Lesser tuberosity وجود دارد. توبروزیته یا توبرکل بزرگ در قسمت خارجی محل اتصال سر به تنه بوده و توبروزیته یا توبرکل کوچک در جلو یا قدام محل اتصال سر به تنه است.

 

       1440 1

بین توبروزیته کوچک و بزرگ یک شیار به نام شیار یا ناودان بی سیپیتال Bicipital groove وجود دارد. روی این شیار یک بافت لیفی محک قرار دارد که به آن لیگامان عرضی بازو Transverse humeral ligament میگویند. به این صورت ناودان و لیگامان یک تونل میسازند که سر بلند تاندون عضله دوسر از درون آن عبور میکند.

سر استخوان بازو حدودا یک سوم سطح یک کره کامل است و به توسط غضروف مفصلی پوشیده شده است. سر استخوان بازو با حفره گلنویید Glenoid fossa استخوان کتف یا اسکاپولا مفصل میشود. جایی که سر استخوان بازو به تنه آن میچسبد را گردن استخوان بازو Humeral neck میگویند. قسمت وسط استخوان بازو را تنه Humeral shaft آن میگویند. تنه استخوان بازو در قسمت های بالایی شکل استوانه ای دارد ولی در قسمت پای پایین پهن میشود.

در وسط تنه استخوان بازو، استخوان کمی برجسته میشود. این برجستگی که در سطح خارجی و قدامی استخوان است را توبروزیته دلتویید Deltoid tuberosity میگویند و محل اتصال عضله دلتویید به استخوان بازو است.

 

 

شکل استوانه ای استخوان بازو که در قسمت های وسط سطح مقطع دایره ای دارد در قسمت های پایینی سطح مقطع مثلثی پیدا کرده و در قسمت های پایینتر تقریبا تخت و مسطح میشود. در پایینتر از این قسمت تخت استخوان برجسته شده و شکل فضایی خاصی پیدا میکند. قسمت خارجی این برجستگی را کندیل خارجی Lateral condyle و قسمت داخلی آن را کندیل داخلی Medial condyle میگویند. چسبیده به قسمت داخلی کندیل داخلی یک برجستگی وجود دارد که به آن اپی کندیل داخلی Medial epicondyle میگویند

 

بین کندیل خارجی و داخلی، شکل استخوان تغییر کرده و بشکل یک قرقره درمیاید. این ساختمان را قرقره یا تروکلئا Troclea میگویند. سطح قدام (جلو) و زیر و خلف (پشت) قرقره پوشیده از غضروف مفصلی است و با قسمت بالایی استخوان زند زیرین یا اولنا مفصل میشود. قسمتی از استخوان اولنا که با تروکلئا مفصل میشود را فرورفتگی یا ناچ سمی لونار Semilunar notch میگویند.

      1440 8 
 

سطح جلویی و پایینی کندیل خارجی کمی برجسته تر بوده و پوشیده از غضروف است. این قسمت را کاپیتلوم Capitulum میگویند و با سر استخوان رادیوس مفصل میشود. بالای کاپیتلوم در سمت جلو، یک فرورفتگی به نام حفره رادیال یا رادیال فوسا Radial fossa وجود دارد که وقتی مفصل آرنج کاملا خم میشود سر استخوان رادیوس در آن قرار میگیرد. در بالای تروکلئا در سمت جلو یک فرورفتگی به نام کورونویید فوسا Coronoid fossa وجود دارد که وقتی مفصل آرنج کاملا خم میشود زائده کورونویید Coronoid process در آن قرار میگیرد. در بالای تروکلئا در سمت پشت یک فرورفتگی عمیق به نام فوسای اولکرانون Olecranon fossa وجود دارد که وقتی آرنج کاملا صاف میشود زائده اولکرانون Olecranon process در آن قرار میگیرد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این وبلاگ با هدف ایجاد محیطی برای ارائه مطالب به روز علوم پزشکی و به خصوص علوم آزمایشگاهی با همکاری دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران راه اندازی گردید. امید وارم بنده حقیر را در هر چه پربار تر کردن این وبلاگ یاری کنید . و در کنار هم لحظات خوشی را سپری کنیم . بهترین نمایش وبلاگ با مرورگر های موزیلا و کروم است . . . . . ذکر منبع فراموش نشود !
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سطح وبلاگ رو چطور میبینی ؟
    به نظر شما جامعه آزمايشگاهيان جهت تفهيم حساسيت و موقعيت خطير آزمايشگاه در نظام سلامت، به مسئولين و افراد تصميم گيرنده و سياست گذار چه ميزان تلاش كرده اند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 145
  • کل نظرات : 195
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 392
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 163
  • باردید دیروز : 260
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 760
  • بازدید ماه : 2,710
  • بازدید سال : 22,251
  • بازدید کلی : 645,600
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبلاگ

    تماس با ما

    پشتیبانی





    Powered by WebGozar

    بانك اهداكنندگان سلولهای بنیادی ایران